Інтерактивні методики на уроках інформатики

Застосування інтерактивних методик на уроках інформатики

Зміст курсу інформатики дає змогу вчителю не тільки інформувати і опитувати учнів, а й організовувати їх діяльність в атмосфері вільного обміну думками і поглядами.
Учитель застосовує більше активізуючих методів навчання замість переказування абстрактної, «готової» інформації. Форми роботи мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес і мотивацію, навчати самостійному мисленню та діям. Ефективність і сила впливу на емоції і свідомість учнів значною мірою залежать від умінь і стилю роботи конкретного вчителя.
У курсі інформатики пропонуються такі методи і технології, які активізують навчальну діяльність учнів:
  • робота в парах і невеликих групах;
  • учнівські проекти - індивідуальні й колективні;
  • ситуативні ігри: рольова гра;
  • аналіз аргументів «за» і «проти»;
  • дискусії й дебати;
  • розв'язування проблеми;
  • «мозковий штурм» тощо.
Робота в невеликих групах. Найбільш ефективний процес навчання забезпечується продуманою системою взаємовідносин. Відомо, що до факторів, які сприятливо впливають на пошуковий процес, належить спільна діяльність людей. При цьому можна визначити п'ять типів діяльності:
  • спільна з іншою людиною (формально);
  • для іншої людини (цільова);
  • «проти» іншої людини;
  • за допомогою іншої людини;
  • у формі змагань.
Спільна діяльність у процесі пошуку більш продуктивна (злам психологічних бар'єрів, пошук більш швидкого і більш правильного рішення за рахунок збільшення кількості й обговорення пропозицій). До факторів, що гальмують пошук і створюють психологічний бар'єр слід віднести: установки, некритичність мислення, стереотипи і результати досвіду, емоційну нестійкість учнів тощо.
Активне спілкування учнів в процесі навчання означає зняття заборони на спілкування і стимулювання його, що сприяє перетворенню вчення з індивідуальної діяльності в сумісну працю. Мета такої праці - обмін інформацією, порівняння, взаємооцінка, пізнання своїх можливостей, вплив людини на людину. Колективна пізнавальна діяльність більш емоційна і привчає до прояву ініціативи.
Робота в невеликих групах дає учням змогу набути навичок, необхідних для спілкування та співпраці. Вона стимулює роботу командою. Ідеї, що продукуються в групі, допомагають учасникам бути корисним один одному. Висловлення думок допомагає їм відчути власні можливості та зміцнити їх.
Учитель об'єднує учнів у малі групи (по 4-6 осіб), розподіляє завдання між групами. Групи за короткий час (3-10 хв) мають виконати це завдання і подати результати своєї роботи.
Багато завдань курсу опрацьовується саме в парах або невеликих групах. Під час організації роботи у невеликих групах вчителю необхідно:
1) швидко об'єднати учнів у невеликі групи (4 -6 осіб);
2) ознайомити їх з ролями, які вони можуть виконувати.
Ролі учнів у групах можуть бути такими: керівник, секретар, посередник, доповідач і обчислювач.
Керівник групи зачитує завдання, організовує виконання, пропонує учасникам групи висловлюватися по черзі, заохочує групу до роботи, підбиває підсумки роботи, визначає доповідача.
Секретар веде записи результатів роботи групи (стисло і розбірливо), як член групи він має бути готовий висловити думку групи при підведенні підсумків або допомогти доповідачеві.
Посередник стежить за часом, заохочує групу до роботи.
Доповідач чітко висловлює думку групи, доповідає про результати роботи групи.
Обчислювач виконує оперативні розрахунки.
Послідовність дій учителя під час організації роботи в групах приблизно така:
1) запропонувати кожній групі конкретне завдання й інструкцію (правило) щодо організації групової роботи:
  • можна починати висловлюватися спочатку за бажанням, а потім - по черзі;
  • необхідно дотримуватися правила активного слухання: коли хтось говорить, усі слухають і не переривають. Намагатися обговорювати ідеї, а не учнів, які висловили їх;
  • утримуватися від оцінок та образ учасників групи;
  • намагатися дійти спільної думки; поважати й обов'язковофіксувати особливу думку, пам'ятати, що вона має право на існування;
  • надати час на виконання групової роботи, протягом якого допомогти кожній із груп (в разі потреби);
  • запропонувати групам зробити презентацію результатів роботи;
  • прокоментувати роботу групи.
Учитель організовує роботу в групах, аж поки учні навчаться діяти самостійно.

Немає коментарів:

Дописати коментар